Seplenienie
Seplenienie(inaczej
sygmatyzm) to najczęściej występująca
wada wymowy u dzieci oraz dorosłych. Najogólniej mówiąc sygmatyzm polega
na nieprawidłowej artykulacji spółgłosek dentalizowanych (czyli szeregu głosek
ciszących, syczących i szumiących) tj. s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź.
Zaburzeniu może ulec artykulacja jednej, kilku lub kilkunastu głosek.
Seplenienie powstaje najczęściej w okresie kształtowania się mowy dziecka.
Dzieci naśladują mowę zasłyszaną od otoczenia, dlatego tak ważne jest dbanie o
poprawność wymowy w towarzystwie dziecka i unikanie spieszczania słów (tzw.
języka niań).
Sygmatyzm można podzielić na:
1.
parasygmatyzm (substytucje głosek), czyli zastępowanie jednych głosek dentalizowanych
innymi, realizowanymi prawidłowo.
2. mogisygmatyzm
(elizje, czyli opuszczenie dźwięku). Głoski dentalizowane w ogóle nie są
realizowane przez dziecko, nie istnieją w jego systemie fonetycznym (przykład:
szafa – afa)
3. sygmatyzm właściwy
(seplenienie właściwe). Polega na nieprawidłowej (zdeformowanej) wymowie głosek
dentalizowanych. Deformacje są wynikiem zmiany miejsca artykulacji głosek, co
powoduje zniekształcenie ich brzmienia.
W
zależności od miejsca, w którym powstaje wadliwa artykulacja, wyróżnia się
wiele typów seplenienia właściwego:
-
międzyzębowe
Przy artykulacji głosek dentalizowanych (niektórych lub wszystkich) język wsuwa się między zęby w linii środkowej lub bocznej. W taki sam sposób mogą być wypowiadane głoski : t, d, n.
Przy artykulacji głosek dentalizowanych (niektórych lub wszystkich) język wsuwa się między zęby w linii środkowej lub bocznej. W taki sam sposób mogą być wypowiadane głoski : t, d, n.
-przyzębowe
Charakteryzuje się płaskim ułożeniem przodu języka, który zbyt mocno przylega do wewnętrznej strony siekaczy. Nie tworzy się wzdłuż języka rowek i dlatego powietrze przechodzi szerokim strumieniem. W efekcie brzmienie głosek jest przytępione, szmer powstający na krawędziach dolnych siekaczy jest osłabiony lub w ogóle się nie pojawia.
Charakteryzuje się płaskim ułożeniem przodu języka, który zbyt mocno przylega do wewnętrznej strony siekaczy. Nie tworzy się wzdłuż języka rowek i dlatego powietrze przechodzi szerokim strumieniem. W efekcie brzmienie głosek jest przytępione, szmer powstający na krawędziach dolnych siekaczy jest osłabiony lub w ogóle się nie pojawia.
-wargowo –
zębowe
Język nie bierze udziału w artykulacji. Bardzo wąska szczelina tworzy się między dolną wargą, a górnymi siekaczami. Wytworzony dźwięk podobny jest do ostro brzmiącego: - w, f.
Język nie bierze udziału w artykulacji. Bardzo wąska szczelina tworzy się między dolną wargą, a górnymi siekaczami. Wytworzony dźwięk podobny jest do ostro brzmiącego: - w, f.
-boczne
Artykulacja polega na niesymetrycznym ułożeniu całego języka, szczelina nie tworzy się w linii środkowej lecz z boku przy kłach, zębach przedtrzonowych lub trzonowych. Rozróżniamy seplenienie boczne: prawostronne, lewostronne, obustronne.
Artykulacja polega na niesymetrycznym ułożeniu całego języka, szczelina nie tworzy się w linii środkowej lecz z boku przy kłach, zębach przedtrzonowych lub trzonowych. Rozróżniamy seplenienie boczne: prawostronne, lewostronne, obustronne.
-świszczące
Cechuje się bardzo ostrym brzmieniem głosek dentalizowanych, które powodują silny prąd powietrza powstały w wyniku utworzenia się głębokiego rowka wzdłuż linii środkowej języka.
Cechuje się bardzo ostrym brzmieniem głosek dentalizowanych, które powodują silny prąd powietrza powstały w wyniku utworzenia się głębokiego rowka wzdłuż linii środkowej języka.
Z wszystkich
wymienionych rodzajów tej wady u dzieci najczęściej występuje sygmatyzm
międzyzębowy. Charakteryzuje się on wsuwaniem języka między zęby w linii
środkowej lub z boku. Żuchwa jest opuszczona co uniemożliwia zbliżenie górnych
i dolnych zębów(a jest to konieczne do prawidłowej wymowy głosek zębowych)
Przyczyny
sygmatyzmu:
Przyczyny mogą być różne w zależności od indywidualnych uwarunkowań. Wśród tych najczęściej występujących wymienia się:
-
nieprawidłowa budowa narządów artykulacyjnych (zbyt duży lub zbyt gruby język, krótkie
wędzidełko podjęzykowe, rozszczep podniebienia)oraz niska sprawność tych
narządów
-
zbyt długie karmienie dziecka butelką(zamiast łyżeczką), stosowanie smoczka,
ssanie palca przez dziecko
-
problemy ze
słuchem
-
częste choroby górnych dróg oddechowych
- nieprawidłowy wzorzec wymowy z
okresu dziecięcego
- wady
zgryzu
- utrwalenie
się niemowlęcej pozycji języka, czyli spoczynkowej, zalegającej dno jamy ustnej
W
czasach, gdy seplenienie jest najczęstszą wadą wymowy występującą u dzieci,
a czasem utrwalającą się na długie lata życia, warto dbać o właściwą profilaktykę logopedyczną. Jeżeli więc cokolwiek zaniepokoi Was-rodziców w mowie dziecka proponuję skontaktować się ze specjalistą logopedą, który zdiagnozuje i dobierze odpowiednie ćwiczenia.
a czasem utrwalającą się na długie lata życia, warto dbać o właściwą profilaktykę logopedyczną. Jeżeli więc cokolwiek zaniepokoi Was-rodziców w mowie dziecka proponuję skontaktować się ze specjalistą logopedą, który zdiagnozuje i dobierze odpowiednie ćwiczenia.
Ćwiczenia
języka:
1. Wysuwanie języka do przodu oraz chowanie
go w jamie ustnej przy szeroko otwartych ustach.
2. Unoszenie języka na górną wargę – język
wąski i szeroki ( usta szeroko otwarte). Ćwiczenia wykonujemy bez pomocy dolnej
wargi.
3. Oprzeć czubek języka o dolne zęby, język
wybrzuszyć tak aby górne zęby skrobały grzbiet języka.
4. Język wysunąć do przodu. Zwinąć go w
trąbkę ( rulonik ).
5. Unoszenie języka za górne zęby i cofanie
go do podniebienia miękkiego.
6. Przesuwanie językiem po wewnętrznej
stronie zębów górnych i dolnych.
7. Oblizywanie zębów (ich strony
zewnętrznej ruchem okrężnym). Oblizywanie warg ruchem okrężnym – ust szeroko otwarte.
8. Mlaskanie czubkiem języka i środkiem
języka. Przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
***
Artykuł owy opublikowany został w majowym wydaniu gazetki internetowej "NASZE SZKRABY"
z którą współpracuje pisząc artykuły logopedyczne oraz podsuwam rodzicom pomysły na "inną" kanapkę:)
Tym razem na talerzu kanapki lodowe,smaczne i zdrowe :)
chleb pełnoziarnisty,rzodkiewka,jajko,ser żółty,szynka,szczypior,masło |
Powaliły mnie te kanapki!!!! Mniam!!!!
OdpowiedzUsuńzamawiam z jajkiem :)
OdpowiedzUsuńPomysł na kanapki fenomenalny...a artykuł zostawiam sobie na później:)
OdpowiedzUsuńBardzo profesjonalny i ciekawy artykuł, a kanapki apetyczne :)
OdpowiedzUsuńswietne kanapki ja robie tez rozne dziwactwa mojej malej ksiezniczce ostatnio powstaly osmiorniczki z parowek i to naprawde dziala bo cos innego:)
OdpowiedzUsuńa takie kanapki no sama bym zjadla
kapitalne kanapeczki!!
OdpowiedzUsuńpozgapiam trochę od ciebie, bo nuda u nas... :)
OdpowiedzUsuń